SEMENANJUNG MALAYSIA
1 OGOS 2011
APAKAH PROGRAM 6P?
Program 6P adalah singkatan bagi Program Penyelesaian Menyeluruh Pekerja Asing dan Pendatang Asing Tanpa Izin. Ia adalah satu pakej program yang menggabungkan beberapa syor yang dikemukakan oleh Makmal Pengurusan Warga Asing (MPWA) sebagai pendekatan terkini oleh Kerajaan untuk memantapkan pengurusan warga asing di Malaysia.
APAKAH YANG DIMAKSUDKAN DENGAN 6P?
Angka enam (6) pada nama Program 6P itu membawa maksud kepada enam peringkat pelaksanaan yang akan digerakkan sepanjang tempoh program ini, bermula dengan PENDAFTARAN, PEMUTIHAN, PENGAMPUNAN, PEMANTAUAN, PENGUATKUASAAN & PENGUSIRAN.
Sebaik selesai peringkat PENDAFTARAN , Program ini akan masuk ke peringkat kedua iaitu PEMUTIHAN dan PENGAMPUNAN yamg mengambil tempoh tiga (3) bulan, sebelum disusuli PEMANTAUAN (Seminggu) dan selanjutnya PENGKUATKUASAAN serta PENGUSIRAN yang akan digerakkan menerusi operasi secara berterusan olehKERAJAAN MALAYSIASIAPAKAH YANG PERLU MENDAFTAR BAGI PROGRAM 6P INI?
Berikut adalah empat kategori warga asing yang perlu mendaftar/didaftarkan:
i. Semua warga asing yang telah masuk ke Malaysia tanpa izin dan kini tinggal serta bekerja di Negara ini secara tidak sah;
ii. Semua warga asing yang masih tinggal di Malaysia selepas pas atau permit kerjanya tamat tempoh atau dibatalkan;
iii. Semua warga asing yang telah menyalahgunakan permit masuk, pas atau dokumen perjalanan yang dipinda atau dipalsukan;
iv. Semua warga asing yang melanggar syarat pas atau permit seperti yang ditetapkan undang-undang Malaysia.
Jika tanggungan PATI bertaraf bukan warganegara, maka mereka juga perlu didaftarkan. Bagaimanapun, untuk proses selanjutnya, mereka perlu pulang dahulu ke negara asal bersama ibu atau ayah masing-masing sebelum masuk semula ke negara ini menggunakan Pas Lawatan Sosial untuk tujuan melawat bagi tempoh dibenarkan.
BAGAIMANA PULA DENGAN PELARIAN YANG MEMEGANG KAD UNHCR? ADAKAH MEREKA INI JUGA PERLU MENDAFTAR?
Ya. Mereka juga tertakluk kepada keperluan untuk mendaftar di bawah program 6P.
Ya. Mereka juga tertakluk kepada keperluan untuk mendaftar di bawah program 6P.
APA YANG AKAN DILAKUKAN KERAJAAN PADA SETIAP PERINGKAT TERSEBUT?
Secara asasnya, berikut adalah proses yang akan berlaku pada setiap peringkat:
PERINGKAT 1: PENDAFTARAN
Pada peringkat ini, proses pendaftaran akan dilaksanakan untuk tujuan mendaftarkan pebdatang asing tanpa izin (PATI) di Malaysia, dan menerusi kaedah ini, Kerajaan berpeluang mendapatkan maklumat majikan PATI, selain rekod peribadi serta data biometrik PATI yang merupakan elemen teras bagi rasional pelaksanaan program ini. Tindakan ini selari dengan inisiatif Kerajaan untuk mewujudkan pangkalan data komprehensif bagi setiap warga asing di Malaysia, sekali gus membolehkan proses pemantauan dilaksanakan secara lebih berkesan, termasuklah usaha membabitkan penyelesaian dalam menangani isu pemalsuan identiti serta dokumen yang selama ini mudah dipalsukan akibat tiada rekod biometrik.
FUNGSI & TANGGUNGJAWAB SYARIKAT PENGURUS
~ Membantu Jabatan Imegresen Malaysia JIM dalam menerima dan merekod maklumat PATI (Termasuk majikan) yang hadir berdaftar
~ Membantu JIM dalam mengumpul maklumat PATI untuk dihantar ke Bahagian penguatkuasa JIM ke Ibu Pejabat atau Negeri atau Cawangan.
~ Membantu dalam menyediakan laporan harian dan pendaftaran PATI.
PROSES KERJA PENDAFTARAN PEKERJA ASING & PATI
KATEGORI PATI YANG DIBENARKAN BERDAFTAR
1. Tiada Dokumen / Pas / permit.
2. Tinggal lebih masa
3. Cop pelekat palsu
4. Tanggungan PATI bertaraf bukan warganegara juga perlu didaftarkan
5. Pelarian yang memegang kad UNHCR
2. Tinggal lebih masa
3. Cop pelekat palsu
4. Tanggungan PATI bertaraf bukan warganegara juga perlu didaftarkan
5. Pelarian yang memegang kad UNHCR
PROSES KERJA
1. PATI mengisi boring pendaftaran untuk memudahkan kemasukan data
2. Petugas memasukkan data maklumat PATI , majikan, mengambil biometric dan gambar PATI
3. Muatnaik / hantar data maklumat pendaftaran PATI kepada pelayan utama (main server) NERS
2. Petugas memasukkan data maklumat PATI , majikan, mengambil biometric dan gambar PATI
3. Muatnaik / hantar data maklumat pendaftaran PATI kepada pelayan utama (main server) NERS
APAKAH MAKLUMAT YANG DIPERLUKAN KETIKA PENDAFTARAN?
Berikut adalah senarai maklumat yang akan diambil ketika proses pendaftaran:
i. Nama;
ii. Gambar;
iii. Cap 10 jari tangan kanan dan kiri;
iv. Nombor passport/dokumen perjalanan;
v. Waeganegara;
vi. Jantina;
vii. Tarikh lahir;
viii. Maklumat majikan (nama, no. kad pengenalan, nombor telefon, alamat, e-mel, dan sektor pekerjaan);
ix. Pengesahan kebenaran maklumat oleh majikan; dan
x. Tujuan mendaftar – sama ada untuk bekerja (diputihkan), untuk pulang ke negara asal (diampun dan tidak dikenakan tindakan/hukuman); atau lain-lain tujuan.
ii. Gambar;
iii. Cap 10 jari tangan kanan dan kiri;
iv. Nombor passport/dokumen perjalanan;
v. Waeganegara;
vi. Jantina;
vii. Tarikh lahir;
viii. Maklumat majikan (nama, no. kad pengenalan, nombor telefon, alamat, e-mel, dan sektor pekerjaan);
ix. Pengesahan kebenaran maklumat oleh majikan; dan
x. Tujuan mendaftar – sama ada untuk bekerja (diputihkan), untuk pulang ke negara asal (diampun dan tidak dikenakan tindakan/hukuman); atau lain-lain tujuan.
PEMBAYARAN PROSES PENDAFTARAN
~ Caj perkhidmatan Pendaftaran RM35.00 /=
~ Kami juga mengalu-alukan lantikan wakil kepada syarikat
LOKASI PENDAFATARAN PEKERJA ASING & PATI
Talian untuk dihubungi 24 Jam :
AWANG NOH BIN AHMAD
013-9788438.
Tuesday, April 19, 2011
PEJAL has been appointed byKementerian Hal Ehwal Dalam Negeri Malaysia (Ministry of Home Affairs) to recruit foreign workers from source countries recognized by the government based on demand by employers to work on a year basis in the manufacturing , construction, service agricultural and plantation sector.
PEJAL provides workers according to employers need and fulfill government conditions such as approval to engage foreign workers, payment of levy work
permit and security guarantee, workers compensation scheme, medical examination, accommodation and transport to work place. Therefore, employer wishing to hire foreign workers need to have to go through the formalities
PEJAL provides special scheme from request to hire any number of workers with accommodation and transport etc provide by the employer.
Source country :
Indonesia ,Nepal, Myanmar, Cambodia, Bangladesh, Vietnam, Pakistan, India, Philipines and Thailand
19/7/2011
BalasPadamSalam semua,
>> Tandakan √ dalam kotak mengikut sektor pati bekerja. Jika bekerja
>> sendiri, sila biarkan kosong.
>> 2.
>>
>> No. Rujukan *Rerefence No* biarkan kosong.
>> 3.
>>
>> Gambar tak perlu.
>>
>>
>>
>> 1.
>>
>> *MAKLUMAT PEMOHON*
>>
>>
>> 1.
>>
>> Tuliskan nama penuh pati.
>> 2.
>>
>> Tandakan √ dalam kotak jantina pati.
>> 3.
>>
>> Tuliskan tempat/negara lahir pati. Contoh: Jakarta, Indonesia.
>> Kathmandu, Nepal. Dhaka, Bangladesh.
>>
>>
>> 1.
>>
>> Tuliskan tarikh lahir pati dalam format HH/BB/TT atau hari/bulan/tahun.
>> 2.
>>
>> Tuliskan warganegara pati.
>> 3.
>>
>> Tuliskan nombor telefon pati.
>>
>>
>>
>> 1.
>>
>> *MAKLUMAT PENGANJUR (SYARIKAT) DI MALAYSIA – Nama company tempat pati
>> bekerja, jika pati tiada majikan, biarkan No. 7 hingga No. 11 kosong.*
>>
>>
>> 1.
>>
>> Isikan nama penuh syarikat/majikan
>> 2.
>>
>> Nombor pendaftaran syarikat. Enterprise/Sdn Bhd/Bhd/biarkan kosong jika
>> tiada.
>> 3.
>>
>> No telefon syarikat/majiikan
>> 4.
>>
>> Tuliskan alamat penuh syarikat/majikan.
>> 5.
>>
>> Tuliskan jenis aktiviti perniagaan. Contoh: PEMBINAAN BANGUNAN, KILANG
>> KAYU, KILANG BESI, RESTORAN, PEMBANTU RUMAH, LADANG KELAPA SAWIT dan
>> sebagainya.
>> 6.
>>
>> Tuliskan jawatan. Contoh: pemilik,majikan, hr manager, director.
>>
>>
>>
>> 1.
>>
>> *MAKLUMAT PASSPORT / DOKUMEN PERJALANAN (biarkan kosong jika tiada
>> sebarang dokumen)*
>>
>>
>> 1.
>>
>> Tuliskan jenis dokumen perjalanan (passport/visa/pas)
>> 2.
>>
>> Tuliskan nombor passport/visa/pas
>> 3.
>>
>> Tempat passport/visa/pas dikeluarkan
>> 4.
>>
>> Tarikh sah passport/visa/pas sehingga?
>> 5.
>>
>> Tarikh Borang Permohonan Pemutihan 2011 ini diisi.
>> 6.
>>
>> Tandatangan pati dan disebelahnya tandatangan majikan dan cop syarikat
>> (jika ada)
>>
>> *BAGI MAJIKAN SILA SERTAKAN SEKALI SALINAN DOKUMEN BERIKUT:-*
>>
>> 1.
>>
>> *SALINAN SIJIL PENDAFTARAN SYARIKAT / PERNIAGAAN (BORANG 9, 24, 49 ATAU
>> BORANG B & D).*
>> 2.
>>
>> *SALINAN KAD PENGENALAN MAJIKAN.*
>> 3.
>>
>> *JIKA MAJIKAN INGIN MEMBUAT PEMBAYARAN DAHULU, SEDIAKAN CEK ATAU BANK
>> DRAFT ATAS NAMA ANDARAYA (M) SDN BHD*
>>
>>
>> Borang ini boleh juga di didapati dari *www.pemutihan.com.my*
>>
>> Kepada mereka yang sudah datang taklimat dan berdaftar di pejabat juga
>> kepada mereka yang sudah ada surat perlantikan wakil pendaftar, tak perlu
>> lagi mendaftar secara online. Kepada yang belum berdaftar, sekarang ini
>> anda
>> sudah boleh berdaftar secara online. Untuk maklumat lanjut sila layari *
>> www.pemutihan.com.my*
>>
>>
>> Sekian,
>>
>> Terima kasih.
>>
>> Saya yang menjalankan tugas,
AWANG NOH AHMAD
Pegawai pendaftaran